Friday, August 26, 2011

Rumah..

Rumah bukan sekadar papan berkapit papan berpaku beratap zinc. Bukan sekadar batu berikat simen beratap genting. Bukan sekadar menahan panas dan hujan. bukan juga sebagai tempat berlindung cuma. Dan rumah perlu kerap dibersihkan. Dari segala kekotoran.

Rumah juga perlu diisi perabut. Disi keperluan periuk belanga kerusi meja pinggan mangkuk seadanya. Rumah juga perlu dihiaska. Dilangsir dan dcarpetkan. Dengan lanskap dan kolam ikannya. Itu hanyalah keperluan asas. Namun kadang-kadang ia jadi keperluan utama. Itu yang lebih diambil kira.

Rumah sebenarnya penyimpul kasih sayang. Perlu diisi dengan pengorbanan, kasih, sayang dan perasaan cinta mencintai. Perlu kerap dibersihkan dari kotoran. Kotoran berbentuk sifat. Kekotoran seperti dengki hasad, amarah, tamak, bakhil, taksub, ujub dan sebagainya. Rumah perlu dihiasi agar cantik. Bukan sekadar hiasan fizikal. Tetapi dihias dengan iman dan ilmu. Di hias dengan penuh sifat kesabaran dan penuh istiqamah.

Dan rumahlah pengikat kasih sayang keluarga. Walau kadang-kadang ibu rumah itu telah tiada, tetapi kenangan membesar bersama dirumah tersebut akan menjadi simpul kuat mengikat kasih sayang keluarga.
Rumah akn membentuk keperibadian dan perwatakkan penghuninya. Rumah yang diisi dengan kasih sayang dan dihias dengan iman dan ilmu dalam redha dan sabar akan membentuk penghuni yang terbentuk peribadi dan akhlak yang mulia. Dan sejauh mana ia pergi, hatinya akan kerap digamit rindu kepada rumah tempat ia didik dengan penuh kasih sayang.

Baliklah. Walau kini ia hanya sebagai tempat persinggahan dan bukan lagi tempat berlindung. Baliklah walau cuma di hari perayaan. Baliklah untuk menghirup kembali kenangan kasih sayang yang masih terasa disetiap ruang rumah tersebut. Baliklah, sebelum kita dipanggil balik ke rumah yang lebih kekal abadi.

No comments: