Wednesday, June 22, 2011

Pergi tak kembali

Hari ini genap 6 hari mak pergi. Pergi yang tak akan kembali. Pergi menemui penciptanya.

Kami redha. Dan kami tahu mak pun redha. Mak seakan akan tidak sabar untuk bersama dengan arwah ayah, Bang Man dan kak chik. Mak juga sentiasa menyebut tentang mati. Mak selalu menyebut bahawa dia tidak mahu menyusahkan anak anak. Mak enggan tinggal dengan kami. Ya. Mak tidak menyusahkan kami dan dia memilih hari yang baik untuk kembali kepada penciptanya. Hari yang orang sedang bercuti.

Aku menerima dugaanMu Ya Allah. Pada saat dan ketika aku diperlukan dan dicari, aku 'hilang'. Sehingga gagal dikesan. Aku dihijab seketika. Dan aku tidak akan bertanya mengapa. Kerana aku tahu tidak Kau jadikan sesuatu itu dengan sia-sia.

Tenanglah di sana mak. Kami redha. Kami panjatkan doa agar roh mak ditempatkan dikalangan orang yang beriman. Di berikan rumah yang lebih baik dari yang ditinggalkan. Rehat dengan tenang sehingga kami pula dipanggilNya.

'Wahai jiwa yang tenang. Kembalilah kamu kepada pencipta mu dalam keadaan yang redha dan diredhaiNya. Masuklahlah kedalam kumpulan hamba-hambaKu yang bahagia. Masuklah ke dalam SyurgaKu.

Al Fatihah buat Allahyarhamah Hajah Halimah bt Bachik (1 September 1922 - 18 Jun 2011)

2 comments:

majdi said...

Al Fatihah... is the least yang aku boleh beri...

madcap said...

Majdi..tq friend...frienship is the most treasured thing you had already given to me..