Friday, July 01, 2011

Takut

Kata Ustaz Wan Sohor Bani Leman pagi tadi..'naluri manusia mesti ada rasa takut. Walaupun kita diminta untuk jadi berani. Kerana takut adalah pengimbangtara kepada antara yang baik dan buruk..kata Ustaz Wan Sohor yang datang ceramah naik ZZR 250. cc.

Aku. Sememangnya aku penakut. Takut pada ketidak tentuan. Takut pada sikap diri yang kadang terlalu berani. Terlalu telus. Takut terhadap kelancangan kata kataku bila menyuarakan yang hak.

Terlalu banyak yang aku takut. Sehingga aku takut untuk berfikir. Kerana terlalu banyak berfikir membuatkan aku semakin bersuara. Aku perlu belajar diam. Tetapi jika diam aku takut kebenaran dipijak. Aku tidak boleh diam bila kebenaran dipijak.

Rupanya lebih susah mencari pengimbangtara antara takut dan berani. Bila aku perlu takut, bila pula aku perlu berani. Bukan mudah mencari titik tengah yang dinamakan kesederhanaan itu.

Aku masih mencari titik itu....

No comments: