Friday, December 09, 2011

Penyatuan Semula

November yang terlalu sibuk. Atau sengaja buat buat sibuk. Berlalu dengan pelbagai kenangan. Tanpa disedarai sepertiga Disember pun berlalu dengan pantas. Tinggal lebihkurang 21 hari lagi kita melangkah ke tahun baru.

Sibuk merancang untuk organisasi. Ya genap 26 tahun bersama organisasi pada Disember ini. Penuh kengan, manis dan pahitnya. Sibuk merancang untuk keluarga. Namun banyak yang tinggal rancangan sahaja. Dan masih sempat merancang penyatuan semula. Teman remaja mencari dan mengenali kedewasaan. Mencari identiti diri. Di bawah satu bumbung asrama yang sama dan menyuap nasi dari kawah yang sama. Reunion. Ada yang begitu ghairah untuk bertemu semula. Pun ada jua yang berkata.."Ya kita kongsi lima tahun bersama, tetapi kita terpisah selama lebih 3 dekad, apa yang ada lagi untuk di kongsi? Selain sapaan mesra, bertanya khabar dan kemudian apa?"

Yang dikongsi adalah persahabatan. Itupun jika kita menghargainya. Jika tidak, apalah ada pada satu majlis makan malam Reunion. Yang dikongsi adalah pengalaman. Yang mendewasakan. Yang dikongsi adalah perasaan kasih sayang. Yang dibina adalah ukhwah dan persahabatan. Itupun jika kita menghargainya.

Dan yang lebih memberi erti, ialah ingatan kita pada sahabat yang pernah memberi kita masa untuk mendengar rintihan kita, berkongsi kemewahan mereka, meminjamkan masa mereka kepada kita semasa kita memerlukannya. Dan aku punya banyak kenangan tersebut. Kerana dalam mencari kedewasaan dibawah bumbung asrama Kg Konggo, ramai yang berkongsi dengan aku masa, tenaga dan wang ringgit mereka.

Itulah yang dikongsi.Kenangan. Dan terima kasih yang kadang kadang tidak pernah diucapkan.

No comments: