Saturday, December 17, 2011

Separuh

Kurang 24 jam lagi usia akan mencapai separuh abad. Dan mulai bulan depan hadir kerja juga dibayar separuh sahaja gaji. Kerana pada usia ini aku sudah layak bersara dan mendapat pencen separuh dari gajiku. Namun aku berdoa, jika aku masih diberi kudrat dan iradat untuk bekerja, usaha aku tetap seperti biasa, jika pun tak termampu meningkatkan dari apa yang telah ku beri.pohon dari Mu YaAllah kudrat dan iradatMu jua.

Pada usia ini kami dipanggil lelaki separuh umur. Mengapa? Aku pun tidak tahu. Namun aku membuat andaian ada lelaki yang apabila mencapai umur sebegini jadi keliru. Dan mula berlagak dan bergaya separuh dari umurnya. Jadi mula merasa seperti berusia 25 tahun. Nauzubillah. Semoga Allah pelihara aku dari sedemikian. Jika tak upaya jadi lebih baik, berilah aku kekuatan agar dapat beristiqamah dengan apa yang baik yang telah kau kurnikan.

Aku mohon YaAllah jangan terperangkap dengan mainan Mid Life crisis'. Sedang rumah semakin mengira hari tempoh expired aku. Dan kubur begitu ghairah mennungu arrival ku. Kerana dalam leka percaya ini hanya Mid Life Crisis, rupanya ia adalah End Life Crisis. Dan saat akhir baru kita sedari bahawa kenderaan HIDUP ini tidak ada reverse gear.

Syukur YaAllah atas apa jua yang telah kau beri.

Nothing more, nothing less, nothing else...but YOU, The Most Merciful.

No comments: