Thursday, July 19, 2012

Marhaban Ya Ramadhan

Alhamdulillah...bertemu semula Ramadhan...yang Allah janjikan pengampunan , rahmat dan pembebasan dari api neraka. Yang Allah janjikan bahawa segala perbuatan baik kita ibadah, waimma tidur sekalipun. Peluang yang hanya diberikan sekali setahun....dan yang pasti kita tidak tahu samada akan bertemu semula tahun yang akan datang.

Dan seperti biasa bulan ini mengusik nostalgia. Kepada zaman remaja, zaman belia dan kini dalam kedewasaan remaja purba. Dan roh mereka yang kita sayangi membayangi kita. Mengusik memori saat manis ketika mereka masih bersama kita. Ayah, ibu, saudara yang telah pergi menemui penciptaNya. Yang dibenarkan kembali menjenguk kita.

Beruntunglah mereka yang masih dapat bersahur dan berbuka dengan ibubapa mereka. beruntunglah mereka yang masih dapat mendengar gelak ketawa dan berkongsi cerita suka duka orang tua mereka.

Bagi yang telah tiada, jangan berduka. Kongsilah kasih sayang mereka. dengan doa yang tidak putus-putus. kerana tanggungjawab anak tidak akan putus sehinggalah mereka menghembuskan nafas terakhir.

"Ya Allah, ampunkanlah dosa kedua ibubapa kami, dan kasihanilah mereka, sebagaiman mereka mengasihani kami semasa kami masih kecil. Tempatkanlah mereka di kalangan orang yang soleh dan orang yang Engkau kasihi"

AlFatihah untuk Allahyarham Kasah bin Hj Mat Yassin (12.9.1982) dan Allahyarhamah Halimah binti Bachik (18.6.2011)

No comments: